Elephant Nature Park

2 maart 2016 - Elephant Nature Park, Thailand

Vandaag stond een bezoek aan het Elephant Nature Park op het programma. In dit park worden olifanten opgevangen die een heel naar verleden hebben. Zij zijn als  jonge olifant mishandeld om hen tam te krijgen en daarna jarenlang uitgebuit in de toeristenindustrie.

Wij kozen via het park voor een Karen Experience. Karen is een bergvolk in het noorden van Thailand. Hun enige inkomstenbron zijn toeristen. Omdat bij steeds meer mensen bekend is wat de olifanten hebben moeten doorstaan (wij kregen in de bus een film te zijn, maar ik heb voor stukken mijn ogen gesloten/uit het raam gekeken. Ik vond het te heftig) is er vanuit Europa en USA steeds minder vraag naar ritjes op olifanten. De familie waar wij waren, kon het financieel ook niet meer redden en wilden de olifanten wegdoen. Het Elephant Nature Park heeft de eigenaar steun geboden in ruil voor een switch naar een diervriendelijke behandeling. De olifanten worden niet meer mishandeld, geen haak of slaag en er mag niemand meer op de olifanten rijden. In ruil daarvoor zorgt het Elephant Nature Park voor klanten en kunnen zij een diervriendelijk bestaan opbouwen.

De weg naar de olifanten was een ramp. Een 7km lange zandweg vol kuilen, bochten en scheuren de bergen in. Een gewone auto kan er niet komen dus werden we in de laadbak van een truck vervoerd. Het schudden is niet goed voor je mag en dus was ik blij dat ik een zakje bij me had. Wel gênant, maar ja, ik kon het niet tegenhouden.

Als eerste kregen we kleding van hen om aan te trekken. Vreselijk. We verdenken hen er van stiekem te lachen om die toeristen die er dwaas uitzien. We kregen allemaal een tas met stukken komkommer om de olifanten te voeren. Daarna een wandeling van een uur door de jungle. Ondertussen uitleg krijgend over het leven van de olifanten. Na de wandeling stond een uitgebreide lunch klaar.

Na de lunch konden de olifanten een modderbad nemen. De olifanten hebben een vrije keuze. Als ze willen is het prima. Willen ze niet, ook goed. Een olifant was er snel klaar mee, wilde ondanks het lokken met groente niet en mocht toen lekker rondlopen. Na het modderbad wandelden we weer verder de jungle in naar de watervallen. De olifanten werden van hun kleimasker ontdaan. Wij mochten ook mee in het modderbad en de waterval, maar wilden ons daarna niet douchen (het was iets te primitief voor ons). Vanaf de kant hebben wij toegekeken hoe de olifanten en de 3 medetoeristen zich vermaakten.

Op de heenweg zijn we bij een markt gestopt en konden we zelf fruit kopen om de olifanten aan het eind te voeren. Na de waterval kregen we de inmiddels in stukken gesneden watermeloen, pompoen en bananen. Alles ging er met smaak in.

Het was een superleuke dag. Ook voor Wim, die helemaal blij werd van een kat die steeds kwam knuffelen.

Morgen blijven we in Chiang Mai en gaan we de stad bekijken.

1. Christiaan:
    2 maart 2016
    Hey, leuk verhaal over die olifanten. Doet me denken aan een soortgelijk iets op Bali. Daar is een olifanten reservaat gerund door een Australiër. Hij heeft olifanten vanuit Sumatra naar Bali verscheept. Met de trein en boot, een ongelofelijke reis. Op Sumatra stonden de olifanten in de weg bij de landbouw en werden ze mishandeld door de locals en was hun voortbestaan in gevaar. Op Bali konden ze veilig tot rust komen. We konden ze met de hand voeren, in dit geval bamboo scheuten. Ze werden wel voor toerisme gebruikt, dus je kon erop rijden en waren ook zeer goed getraind, maar ik had niet de indruk dat ze daaronder leden. Het grappig is dat de olifant van nature niet op Bali (het is een eiland) voorkomt, maar wel een sterke betekenis heeft als magisch dier in hun religie. Leuk verhaal Dees & Wim! Het doet me allemaal ook erg aan Bali denken. Ook de foto’s van het eten. Ik zou bijna zo op het vliegtuig springen!
  2. Gabrielle:
    2 maart 2016
    Wat gaaf!! Ik zou het ook niet kunnen aanzien die film...vreselijk...en die kleintjes zo lief . Het moet echt verboden worden dat rijden erop! Super leuke foto van jullie met die olifanten
  3. Paul:
    3 maart 2016
    Onvergetelijk, die foto met die kat. Neem je die volgende week mee naar de bank?
  4. Wim van Schaik:
    3 maart 2016
    Ik ben heel gek op katten, had deze wel mee willen nemen. Maar ja, praktische bezwaren