River Kwai en Erawan Watervallen

28 februari 2016 - Bangkok, Thailand

Mr Chob, I love my job.' Deze tekst prijkt op alle mailtjes en uitingen die Mr Chob doet. Gezien alle positieve beoordelingen op Tripadvisor hebben wij voor Mr Chob gekozen om van Bangkok een stukje rond Bangkok te bezoeken.

In eerste instantie stond een bezoek aan een drijvende markt op het programma. Dat scheen 10 jaar geleden nog de moeite waard geweest te zijn, maar de laatste jaren is het uitgegroeid tot een toeristen markt met allemaal Made in China troep. Om in onze 9 dagen Thailand toch zoveel mogelijk te zien, hebben we gekozen voor een Tour naar de River Kwai gecombineerd met de Erawan watervallen.

De brug over de River Kwai. De 415 km lange Birma spoorlijn. Aangelegd door vele westerse krijgsgevangenen en goedkope (dwang)arbeiders uit Thailand, Indonesië en Birma. Tijdens de bouw zijn 10.000den arbeiders overleden.

Na 130km rijden kwamen we in Kanchanaburi aan. In deze plaats staat de beroemde brug over de rivier de Kwai. We begonnen de dag in een klein museum. Dit museum was pas 5 jaar oud en gaf een goed beeld over de ellende die zich bij de bouw van de spoorlijn heeft afgespeeld. Ik kende in grote lijnen wel het verhaal, maar omdat dit zich verder bij ons heeft afgespeeld, is het minder bekend dan wat tijdens WOII heeft afgespeeld in Nederland. Voor de begraafplaats ligt een van de begraafplaatsen waar overleden krijgsgevangenen zijn begraven. Of een graf stond de naam Soeters (meisjesnaam van mijn moeder). Na de begraafplaats reden we een klein stukje verder om de trein over de brug te zien rijden.

Hierna werden we weer keurig door de chauffeur opgepikt (de gids bleef de hele dag bij ons) en moesten we een uurtje rijden naar onze volgende bestemming. Onderweg werden we zeer goed verzorgd. In de ruime auto kregen we niet alleen onbeperkt water en frisdrank, maar ook hapjes zoals mango sticky rice (rijst met warme kokosrijst en mango), chips van zoete aardappel en banaan.

Na een klein uur kwamen we aan bij de Erawan watervallen. De watervallen liggen op 7 niveaus. De ene waterval nog mooier dan de ander. Tussendoor heb je kleine watervallen. Om de bovenste waterval te bereiken heb je een wandeling/klim van 1,5 uur achter de rug. Omdat we ook van de omgeving wilden genieten en uiteraard onder de waterval wilden zwemmen, zijn we tot het 4e niveau gegaan en op de terugweg bij het 3e niveau gezwommen. Omdat we in het droge seizoen zitten, staat er minder water in dan in onze zomer. De watervallen zijn nu ook minder spectaculair, maar zeker de moeite waard. Het water zit vol met vissen die aan je voeten willen knabbelen.

Op de terugweg hebben we met de gids en de chauffeur in een Thais restaurant gegeten. De gids koos meerdere gerechten uit om ons van alles te laten proeven. Speciaal voor ons niet pittig, hoewel ik niet alles als niet pittig zou omschrijven.

Het is een langs dag geweest. Morgen nog vroeger op voor weer een mooie dag.

1. Gabrielle:
    28 februari 2016
    Wauw wat mooi hoor! En wat raar zeg die steen met soeters erop! Ben benieuwd naar het volgende verhaal
  2. Christiaan:
    28 februari 2016
    Bizar dat jullie daar zijn. Ik bedoel de Brima spoorlijn. Mijn grootvader was is daar als KNIL soldaat ook dwangarbeider geweest. Het gerucht gaat dat er voor elke biels 1 dode was gevallen. Hij heeft het wel overleefd, maar het heeft diepe sporen achtergelaten.
  3. Annelies:
    28 februari 2016
    Zo, wat een belevenis en dan een graf met mijn meisjesnaam erop Jose is nogal op de hoogte ven de familiegeschiedenis, zal haar eens vragen hoe en wat. Ben nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal.