Boottocht en Verenigde Naties

11 augustus 2015 - New York, New York, Verenigde Staten

Vandaag stond een boottocht over de Hudson River en de East River op het programma. De boot ligt in het zuidwesten van New York en wij logeren in het midden van Manhattan. Dus op tijd op pad.

Onze tweede overstap was bij Times Square. Omdat we zo vroeg waren, besloten we daar eerst nog even te kijken. Eerlijk gezegd waren wij hier allebei niet zo enthousiast over. De met neon reclame volgebouwde straten werden naast de toeristen vooral bevolkt door bedelaars, zwervers en vage types. Of zoals Wim het noemde “het lijken de kanslozen uit Rotterdam Zuid wel”. Ik voelde me niet echt veilig en had het wel snel gezien. Dus op tijd weer verder gegaan naar de Pier waar onze boot lag.

Times Square 1Times Square 2Times Square 3Times Square 4Times Square 5

Pier 25 was snel gevonden. Toen ik een man vroeg waar de exacte locatie was om ons te melden, vroeg de man waar wij vandaan kwamen. Op ons “The Netherlands”  zei hij “Goedemorgen”. Leuke man, hij had zijn bedrijf verkocht aan Campina en had hele verhalen over Nederland. Een van de weinige vriendelijke Amerikanen die we in New York tegen zijn gekomen.

Op weg naar de pier

En toen de boot. Het was geweldig. Samen met kapitein Eric gingen we aan boord van een boot met 400PK die van de Amerikaanse marine was geweest. Ruim 1,5 uur hebben we gevaren en heeft Eric ons veel verteld over New York en de gebouwen die we zagen. Ook zijn we gevaren op het stuk waar Regilio Tuur zijn heroïsche daad heeft verricht door de passagiers, van het in de Hudson River neergestorte vliegtuig, te redden. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/01/bewijsch_regillio_tuur_is_een.html Heel flauw dat de kapitein zei niets over deze heldendaad te weten.

Wij met Manhattan achtergrondBrandweerschipVrijheidsbeeld vanaf de Brooklyn bridgeHelicopter boven Hudson RiverManhattan vanaf bootFreedom Tower in WTC 4Doorkijk Manhattan

Na de boottocht zijn we langs de brandweerkazerne uit Ghostbusters gelopen. Zodra we weer in Nederland zijn, gaan we deze film weer een keer bekijken.

GhostbusteraGhostbusters ingezoomd

Na een heerlijke lunch (geen junkfood maar gerookte zalm met sla en toast) gingen we naar het gebouw van de Verenigde Naties voor een rondleiding. We waren te vroeg (ja ja ik weet het, dat gebeurt mij niet vaak) en dus hadden we alle tijd om uitgebreid naar de kunst te kijken die de diverse landen hebben gedoneerd. Onze Chinese gids had een groep van 8 Chinezen, 2 vrouwen uit Canada en ons. Er was tijdens onze rondleiding een meeting aan de gang (waar onder andere de secretaris generaal aanwezig was) waar we binnen konden kijken. Foto’s maken en praten was tijdens die meeting niet toegestaan.  De gids werkte er pas 4 weken en had het erg zwaar. Hij vond ons volgens mij te kritisch. Als ik hem vragen stelde deed hij vaak of hij het niet begreep (misschien begreep hij het ook echt niet) en murmelde iets onverstaanbaars en probeerde snel het onderwerp te veranderen. Het werd nog vervelender voor de gids toen Wim hem ging verbeteren. Op een gegeven moment ging Wim zelfs vragen van de anderen beantwoorden. Wij kregen ook geen handje na afloop. Zoef, weg was hij.

Kunst VN 1Kunst VN 2VeiligheidsraadDekolonisatieraadAlgemene vergadering

Op weg naar het hotel hebben we lekker sushi en vers fruit gehaald. Morgen is een dag vol regen voorspeld dus straks kijken of we wat plannen kunnen veranderen.

1. Wim van Schaik:
    11 augustus 2015
    De gids werkte er pas 4 weken. Maar dan mag je nog wel weten wie de voormalige secretarissen-generaal waren en waar Wit-Rusland ongeveer ligt. Om maar eens wat te noemen. Of wat de UNHCR is.
  2. Annelies:
    11 augustus 2015
    Dus als ik het goed begrijp: wanneer je werk in Nederland er op zou zitten kun je altijd nog in NY terecht als gids bij de VN haha
  3. Dees:
    11 augustus 2015
    Haha lijkt me echt iets voor Wim. Leuk voor de bezoekers, minder voor VN collegae :-)
  4. Annette:
    11 augustus 2015
    Times Square moet je ook 's avonds doen. Het gaat om de lichten en het neon en 'net als in de film'.