Rondvlucht boven Manhattan en Freedom Tower

15 augustus 2015 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag stond onze dag in het teken van de hoogte. We begonnen de dag met een rondvlucht boven Manhattan. Om het gewicht in de helikopter goed te kunnen verdelen, is het nodig dat iedereen opgeeft hoeveel hij weegt. Moest je bij de Niagara Falls op een weegschaal staan met het schermpje alleen zichtbaar voor de medewerker van het helikopterbedrijf, hier vragen ze in een volle ruimte hoeveel je weegt en herhalen ze het ook nog eens. Altijd fijn.

We stapten met 4 andere Nederlanders in de helikopter. Het was een prachtige dag, volop zon en geen wolk te zien. De route van de helikopter leek heel erg op de route van de boot van afgelopen maandag. Leuk om het nu vanuit een ander gezichtspunt te zien.

Wim in helikopter in ManhattanGoverners IslandSkyline Manhattan met Staten Island FerryVrijheidsbeeld vanuit de helikopterEllis Island

Afgelopen zondag zijn we al in Wall Street en omgeving geweest. Omdat het Museum of American Finance toen gesloten was, zijn we er vandaag heen geweest. Tegelijk met ons was er ook een schoolklas kinderen van een jaar of 9 die een rondleiding kreeg. De kinderen waren heel geïnteresseerd en stelden allemaal vragen. Toen hoorden we het volgende gesprekje:

Gids: "Op een bankbiljet mogen alleen afbeeldingen staan van mensen die zijn overleden."
Meisje: "Maar hoe kan dat dan? Abraham Lincoln staat ook op een biljet."
Gids: "Maar Abraham Lincoln is dood."
Meisje: "Dood?!? Abraham Lincolm is dood?!?"

Het arme kind was helemaal van slag.

MuseumIn de hal van het museumDe Stier en de Beer van Wall StreetOude effecten

En daarna door naar een van de mooiste attracties van onze vakantie, een bezoek aan de Freedom Tower (One World Observatory). Binnen een minuut brengt de lift je naar de 102e verdieping. Er wordt tijdens die minuut een leuk filmpje afgespeeld. Op wat slikken na (de oren springen dicht door de snelheid) merk je niet dat je zo snel gaat. Boven krijg je nog een standaard praatje en filmpje. Daarna kun je op 381 meter hoogte 360 graden (dus helemaal rondom) over New York uitkijken. Omdat we hier al bijne een week zijn, herken je ook veel gebouwen. Het zicht is op een heldere dag adembenemend, ongeveer 100 kilometer ver. In een straal van 100 kilometer rondom de Freedom Tower wonen ongeveer 20 miljoen mensen. Je ziet dus een enorm gebied.

Freedom TowerFreedom Tower 2Uitzicht vanuit Freedom Tower 1Uitzicht vanuit Freedom Tower 2Uitzicht vanuit Freedom Tower 3Uitzicht vanuit Freedom Tower 4Uitzicht vanuit Freedom Tower 5Uitzicht vanuit Freedom Tower 6

Morgen is alweer onze laatste dag in New York. De week is omgevlogen.

1. Gabrielle:
    15 augustus 2015
    Jeetje wat hebben jullie een top vakantie gehad!! Echt fantastisch met de heli over NY...dat je het durfde dees in die toren, knap hoor...heb je ook zo gegild als in het kabelbaantje haha...geniet nog van je laatste dagje
  2. Annelies:
    15 augustus 2015
    Zo, wat hebben jullie veel gezien en gedaan. Fijn dat wij zo ook een beetje mee op vakantie zijn genomen. Hartstikke leuk en een fijne terugvlucht !!
  3. Dees:
    15 augustus 2015
    De helikopter en de toren vond ik niet zo eng als de kabelbaan. Volgens mij komt het omdat je bij allebei gewoon binnen bent. Zie je die foto met de schoen van Wim bij het raam. Je raakt dus met je neus het raam en kunt recht naar beneden kijken.

Van de terugvlucht hopen we net zo te genieten als op de heenvlucht :-)